Bag om... uropførelsen af 'Sankt Knudsmesse'

Bag om... uropførelsen af 'Sankt Knudsmesse'

Bag om... uropførelsen af 'Sankt Knudsmesse'

# Claus Bergs altertavle 500 år

Bag om... uropførelsen af 'Sankt Knudsmesse'

Til fejringen af altertavlens 500-års jubilæum har komponisten Peter Bruun skrevet værket 'Sankt Knudsmesse', som uropføres d. 14. september af Odense Domkirkes Kantori under ledelse af domorganist Randi Mortensen. Været bliver også en del af festgudstjenesten den 8. oktober, hvor H.M. Dronningen deltager.

Domorganist Randi Mortensen fortæller om værket:

"Fejringen af altertavlens 500-års jubilæum har affødt mange musikalske overvejelser og tanker. Det oplagte valg er fra min side faldet på den anerkendte danske komponist Peter Bruun - som til alt held sagde ja til opgaven - og på Messen som det oplagte musikalske bindeled mellem fortid og nutid, katolicisme og protestantisme. De latinske messeled kendes og anvendes i kristne kirker overalt i verden, og selvom Peter Bruuns nyskrevne Sankt Knudsmesse har fået navn efter Odense Domkirke og fremstår i et moderne, nutidigt tonesprog, er værket hørbart inspireret af middelalderens og renæssancens kirkelige vokalmusik. Kirkerummet og musikken er til alle tider uløseligt sammenknyttet, og som kirkemusikere forvalter vi den kirkemusikalske verdensarv i en evig og levende balance mellem tradition og fornyelse."

Programmet ved åbningen af udstillingen d. 14. september samt festgudstjenesten d. 8. oktober byder desuden på instrumental- og vokalmusik fra 15- og 1600-tallet, og ved begge lejligheder medvirker foruden domkantoriet ensemblet 'Scandinavian Cornetts & Sackbuts' bestående af professionelle musikere fra Danmark og Sverige på originalinstrumenterne zink, fløjte, violin/viola og basuner.

Herunder er det Lene Langballe, der spiller zink - et instrument fra 1500-tallet:

Komponisten Peter Bruun, har lang erfaring med kirkemusik og fortæller om sig selv og sin baggrund:

"Jeg hedder Peter, er 55 år gammel, og er komponist, musikpædagog og forsker i musikpædagogik, og så er jeg organist i tre små landsbykirker på Stevns syd for Køge, hvor jeg bor. Det var først sent i mit ungdomsliv, jeg blev klar over, at musik skulle være mit arbejde. Min vej ind i musikken gik gennem en stærk optagethed af og nysgerrighed på, hvad musikken er for noget; hvad den kan, og hvad den gør ved os. Svarene herpå – eller i hvert fald nogle antydninger af svar – fandt jeg i sangen, i at skabe musik, i at arbejde pædagogisk med musik, og i troen. Det var i sangen, hvor jeg har sunget i kor, og i kirken, hvor jeg som ung var kirkesanger, at jeg fik min nok vigtigste musikalske dannelse. Selvom jeg også indimellem skriver instrumentalmusik, er musik for mig meget knyttet til stemmen og det sangbare. Jeg “nynner” altid musikken, også  når jeg komponerer for instrumenter. Og, musik og tro smelter for mig helt naturligt sammen: Det handler om skaberkraft – om at der er noget i os og imellem os, som er større end os. Noget, som vi selv som skabende og medlevende kan tage del i, og som holder os sammen. Som det meget fint er sagt i en af vores elskede sommersalmer:

Hør fugletungers tusindfryd 

fra morgen og til aften! 

De kappes om at give lyd, 

der priser skaberkraften.

...

Alt smukt, vi ved, 

al kærlighed, 

den mindste fugl og lilje 

er, Gud, din skabervilje."

Du vil måske også kunne lide...

0
Feed