07/08/2024 0 Kommentarer
… for derimellem kommer fasten
… for derimellem kommer fasten
# Fyn faster og fester
… for derimellem kommer fasten
… for derimellem kommer fasten
Af Ulrik Andersen, sognepræst i Domsognet
Sådan lyder anden del af den meget velkendte julesang, vi med stor fryd synger
i fuld fart rundt om juletræet. Men hvad er det egentlig, vi synger? Fasten… hvilken faste?
For selvom jeg også har hørt udgaver af sangen,
hvorordet ”fasten” er skiftet ud med ”festen”,
så er det ganske rigtigt, når vi synger om
fasten, for det er den, der kommer mellem
Jul og Påske. Og netop nu befinder vi os i
fastetiden.
Når vi hører om faste, tænker de fleste
nok at det er dét, muslimerne gør ved
Ramadanen, når de i en måneds tid ikke
spiser og drikker, mens solen er på himlen.
Mange forbinder ikke længere faste med
kristendom, selvom det i århundreder har
været en fast praksis og tradition i kristne
kirkesamfund verden over.
Den kristne fastetid er da heller ikke
længere det samme, som den var engang,
eller det samme som muslimerne praktiserer.
Den er slet ikke nær så synlig i samfundet,
ja den er mest af alt et privat projekt,
for dem, der vælger at faste i en periode
mellem Jul og Påske.
Historisk har fasten været praktiseret
helt tilbage i Oldkirken, hvor man bl.a.
gennem faste søgte at vinde kontrol over
sine lidenskaber.
I Bibelen fandt man belæg for fasten i
beretningen om Jesus, der efter sin dåb i
Jordanfloden, opholder sig i ørkenen i 40
dage, og her hverken spiser eller drikker
(Matt. 4, 1 – 11). ”Mennesket lever ikke af
brød alene, men af hvert ord, der udgår af
Guds mund” siger Jesus, mens han faster,
og i de ord, ligger jo meget sandhed gemt.
I middelalderen er fasten i den katolske
kirke efterhånden blevet udbygget til
omtrent 180 fastedage i løbet af året med
hovedvægten på en 40 dage lange fasteperiode
fra Askeonsdag (onsdagen efter
Fastelavn) til Påskedag.
Ved Reformationen i 1536 blev fasten
afskaffet, men overlevede de kommende
århundreder som en folkelig skik. Både
Martin Luther og N.F.S. Grundtvig gjorde
dog i deres tid opmærksom på, at man ikke
skulle faste for at gøre sig fortjent overfor
Gud, men for at finde ind til kernen i den
kristne tro.
I det 20. århundrede gled fasten mere
og mere ud af folks bevidsthed, og blev
efterhånden kun til et ord i en julesang, der
let forveksles med fest og ikke forbindes
med noget særligt.
Og her kunne fasten så være gledet ud af
historien og ind i glemslen. Men netop i vor
tid, hvor der opleves et stigende fokus på
fysisk og mental sundhed hos den enkelte
og en større fælles bevidsthed om at spare
på ressourcerne for miljøets skyld, dukker
fasten op igen.
Denne gang ikke nødvendigvis alene som
en religiøs praksis, men også som en måde
at styrke krop og ånd hos den enkelte.
Faste er blevet et individuelt projekt i
form af slankekure eller omlægning af ens
kost, så bestemte kategorier af fødevarer
ikke længere indgår. Det er blevet til perioder,
hvor man slukker for ens sociale medier
og trækker stikket på fjernsynet, for at
finde tid og plads til at være sammen som
familie eller have mulighed for at fordybe
sig i et eller andet større projekt.
I Folkekirken ses der også rundt omkring
en øget fokus på faste; særligt i den gamle
traditionelle fasteperiode mellem Fastelavn
og Påske.
Mange steder tilbydes inspiration til en
personlig faste og kirkelige fællesskaber,
hvor fasten fortolkes og bruges på en
måde, der opleves relevant i nutiden. For
faste er nemlig ikke kun noget for muslimer,
eller noget der hører en fjern fortid
til. Faste er heller ikke kun et andet ord for
slankekur eller skærmkontrol. Faste er en
god anledning til at se indad, få ryddet op
i usunde vaner og vende blikket mod Gud,
mod ens tro, etik og livsopfattelse
Kommentarer