05/12/2024 0 Kommentarer
Nytårskoncert med Harrison & Høxbro i Domkirkens krypt
Nytårskoncert med Harrison & Høxbro i Domkirkens krypt
Ian Harrison - sækkepibe, skalmeje, zink
Poul Høxbro - fløjter og slagtøj
Set i lyset af århundreder med både natur- og menneskeskabte katastrofer, er det imponerende, hvor mange musikmanuskripter [læs: musik], der trods alt er os overleveret fra Europas middelalder. Den liturgiske musik inkluderende både den gregorianske kirkesang, myriader af hymner og sekvenser samt et utal af komplicerede polyfone messesatser. Derudover tusindvis af såvel religiøse/åndelige som verdslige sange og vokalstykker, som blev sunget og spillet af borgere og fyrster.
Men kan vi så ud fra dette danne os en fuldstændig og retvisende opfattelse af middelalderens musikalske landskab? Svaret er naturligvis et rungende nej! For det første var det stort set udelukkende vokalmusik, som man skrev ned. For det andet var det kun den religiøse og verdslige elite, som dokumenterede sin musik. Man kan gå så langt at sige, at det blot er toppen af middelalderens musikalske isbjerg, vi har at forholde os til i de overleverede manuskripter.
Og at det sydede og boblede af musikalsk skabertrang “under overfladen”, det hersker der ingen tvivl om. Derom vidner bl.a. de utallige middelalderlige afbildninger af musikere i aktion. Det er dette univers, denne pulserende hverdagsmusik, som Ian Harrison og Poul Høxbro forsøger at nærme sig i programmet “Wayfaring Pipers”.
Hvordan musikken rent faktisk lød vil selvfølgelig altid forblive et mysterium delvist skjult i tidens tåger, men det betyder ikke, at der ikke er nok kilder til, at man kan afdække dele af mystriet gennem højt kvalificerede bud.
I dette projekt kombinerer de to musikere deres indgående kendskab til de middelalderlige kilder med deres indsigt i den folkemusik og spillestil, som i så mange områder er overleveret på deres instrumenter i en ubrudt tradition siden middelalderen.
Vi ved, at ukunstlede folkelige melodier også i middelalderen iblandt blev brugt som grundlag for stort anlagte musikalske værker, og vi ved, at folket på den anden side elskede og lod sig inspirere af messernes iørefaldende hymner og sekvenser. Det er denne fascinerende verden af musikalsk krydsbestøvning, som først og fremmst har inspireret Harrison og Høxbro til at skabe et program og en musik, hvor de suverænt og ubesværet jonglerer med klassiske middelaldertoner og nedarvede folkelige udtryk.
Ian Harrison formidler gennem sit spil på skalmeje, zink og historiske sækkepiber sin passion for for sin hjemegns (Northumbria) folkemusik, kombineret med intensive studier og dyb kendskab til historiske kilder og spilleteknikker. Hans improviserende og virtuose spillestil har begejstret tilhørere overalt i Europa, i Nordamerika, Asien og Australien. Den internationale presse har udråbt hans spil som “ekstatisk”, “overjordisk”, og ham selv om “den tidlige musiks Miles Davis”. Fra 1993 til 2021 var en af lederene af Ensemble Les haulz et les bas og leder nu Ensemble Inventio. Han underviser i skalmeje og middelaldermusik på Schola Cantorum Basiliensis og i historisk improvisationspraksis på Musikhochschule Frankfurt.
Poul Høxbro er en kunstnerisk pioner og igangsætter. Fløjtenist, percussionist og historiefortæller med et musikalsk repertoire der strækker sig fra urtidsklange til helt moderne kompositions- og fusionsmusik. Han er internationalt anerkendt udøver på kombinationen af fløjte-&-slagtøj samt på den kinesiske xun og den irske low whistle, og på hver af disse har han været medvirkende til at udvide instrumenternes repertoire betragteligt. Poul Høxbro har spillet et utal af koncerter på 5 af jordens 7 kontinenter, og dette i vidt forskellige sammenhænge. Som ene mand på scenen eller i tidlig og ny kammermusik, orkester, teater, opera, musical, film, folkemusik og i eksperimentel fusionsmusik har han farvet musik og forestillinger med sine specielle fløjter og slagtøjsinstrumenter.
Kommentarer