07/08/2024 0 Kommentarer
Da vi blev drømmere
Da vi blev drømmere
# Nyheder
Da vi blev drømmere
Om musikken af domorganist Randi Elisabeth Mortensen
Jehan Alain: Le jardin suspendu - Den hængende have
Værkets hemmelighedsfulde titel i sammenhæng med det eksotiske tonesprog og tonemæssigt høje leje, altsammen præsenteret i Chaconnens repetitive form, hensætter lytteren i en meditativt rolig, næsten hypnotisk tilstand, og fremmaner på fantastisk vis Babylons sagnomspundne skønhed for vort indre øje, lader os opleve tidernes morgen og den gamle verdens syv underværker, drømmen om paradiset, både det tabte og dét, som engang skal komme.
Francis Jackson: Fanfare
En Fanfare er et kort musikstykke af signalmæssig karakter, traditionelt spillet af messingblæsere - her af orglets trompeter, basuner og øvrige rørstemmer - som har til formål at indlede en højtidelig ceremoni, meddele en fremstående persons ankomst eller annoncere en betydningsfuld begivenhed.
Et af de kendteste eksempler på en Fanfare er basarien fra Händels oratorium 'Messias', 'The Trumpet shall sound' , hvori netop trompetstemmen spiller en signifikant rolle. Teksten hertil er da også hentet fra Paulus´ Første Brev til Korintherne kap. 15 v. 51-53: Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed.
Om andagten af sognepræst Inger Solveig Nissen
Den nye oversættelse af de gammeltestamentlige salmer, som er udgivet selvstændigt med titlen ”Tak”, lader disse ældgamle tekster træde frem som det, de er: udtryk for menneskers jubel og afmagt, sorg og klage, tillid og tak til deres Gud, som også vi kan tage i vores mund. Her er salmens ord sat i samspil med to tekster fra det Nye Testamente og ikke mindst med musikken som lader ordene klinge med og giver dem farve og dybde.
Kommentarer